Tips och trix för effektiv sökordsoptimering
Att optimera en webbplats, planera och genomföra strategier för att du ska hamna så högt upp som möjligt bland de åtråvärda platserna på Googles första sida bland träfflistorna är allt annat än enkelt i de allra flesta fall. Men med hög kvalitet på ditt innehåll, noggrant genomförd sökordsoptimering trovärdiga och framförallt relevanta länkar och mobilanpassning av din webbsida är du ändå en god bit på väg.
Nya trender och strategier inom sökordsoptimeringen.
Under år 2013 såg en hel del SEO förändringar dagens ljus, allt ifrån Penguin 2.0 till Hummingbird tittade fram genom Google. Därför har jag nedan sammanställt några punkter i form av trender och strategier som du absolut bör tänka på när det gäller sökordsoptimering 2014.
• Relevant, unikt och sökordsoptimerat innehåll
De senaste åren har dominerats av uttrycket ”Content is king” och det gäller fortfarande i allra högsta grad, antagligen mer än någonsin när det kommer till SEO. Eftersom tack vare algoritm uppdateringen Hummingbird så är nu sökmotorerna betydligt smartare vilket i sin tur innebär att innehåll av hög kvalitet som är relevant, unikt och användbart är den rätta vägen framåt. Oavsett vilken form av innehåll du skapar, gör den unik, engagerande och av hög kvalitet för att kunna fortsätta dina SEO framgångar. Tänk på att engagerande innehåll, lättare kan leda till naturliga inlänkar i form av spridning på sociala medier och forum.
• Trovärdiga länkar av hög kvalitet
Fortsättningsvis är länkbygget en stor del av sökordsoptimeringen även i år. Men vad som är extra viktigt är att bygga upp trovärdigheten på din webbplats vilket görs bäst med inlänkar till den från andra sidor med hög relevans, kvalitet och trovärdighet. Allra helst ska dina inlänkar komma från relevanta branscher för just din webbsida.
• Mobilanpassning gör din webbsida mer attraktiv
Det mobila användandet har tagit över mer och mer som plattform för surfande under senaste åren och det har ökat med starka stormsteg även detta år. Se därför till att ha en responsiv webbsida som tolkas och visas korrekt på surfplattor och mobiltelefoner. Det kan till och med vara en god idé att ha en separat webbsida gjord enbart för mobila användare av din webbplats. Men ge gärna besökarna valmöjligheten att kunna växla mellan mobilanpassad version och fullständig version av din webbplats direkt i mobilen. Gör mobilanpassning till en del av din sökordsoptimering för 2014.
Lycka till!