Några tankar om Hybricons nya elbuss

​Att åka med elbuss blir allt vanligare för många i vårt avlånga land. Och detta, kan man säga, är mycket tack vare pionjärer i branschen. Elbussar i allmänhet har varit ett brett begrepp med många olika märken som försöker slå sig in på marknaden. Men det är uppstickare, som Hybricon då, som verkligen förändrat läget radikalt. De har många innovativa lösningar, och jag tänkte ge en översikt över några av dom här.

Smart teknologi för smarta elbussar

Hybricon Bus Systems heter företaget jag följt ett tag nu. Deras bussar använder en uppsjö ny teknik och man får känslan av att ingenjörerna tänkt till både en och två gånger när man läser om hur de löst olika problem. Till exempel detta med laddtiden för elbussars batterier. Där har de skapat ett system som heter "HAW", som kort och gott är en teknik för ultrasnabbladdning. 

Genom att korta ner laddtiden så minskas förstås dötiden då fordonet står stilla och man kan minska både fordonsflottan och tidsspillet. Vi talar alltså om att det tar kanske fem minuter att ladda elbussens batteri istället för femton. Som du förstår så gör detta en enorm skillnad. ​

Regelbunden service

En elbuss behöver såklart också regelbunden service, det kommer man aldrig ifrån. Men även här så har man kommit med en smart lösning som involverar en så kallad "warm swap", detta innebär att man byter ut komponenter på mycket kort tid. Även detta leder förstås till att man skär ner på dötiden då fordonet inte gör sitt jobb. Så man kan säga att det är med teknologier som dessa som Hybricon Bus Systems verkligen imponerar, som jag ser det så kan det bara bli ännu bättre vad tiden lider.